Miksi jäseneksi?

Urheiluseurasta puhutaan nykyään monesti kuin ulkopuolisesta tahosta, vaikka urheiluseura on oikeasti joukko saman kiinnostuksen kohteen, urheilun, jakavia ihmisiä. Kun kuulut urheiluseuraan, urheiluseurasta puhuttaessa tarkoitetaan myös sinua. Urheiluseuran muodostavat siis jäsenet. Mikäli ei ole jäseniä, ei ole yhdistystäkään ja jos ei ole yhdistystä, ei ole toimintaakaan. Yhdistyksen jäsenet valitsevat keskuudestaan yhdistyksen päättäjät, samoin jäsenet valitsevat mitä toimintoja urheiluseura tarjoaa.

LNM:ssä toiminta perustuu talkootyöhön ja urheilutoimintoja pyöritetään pääosin harrastuksena oman työn ohella. Tämä mahdollistaa LNM:n alhaiset jäsenmaksut sekä osallistumismaksut.

Yhä useammin kuulee, että olisi kiva vain osallistua ilman kuluja tai maksamalla vain osallistumismaksu. Toimintojen järjesteäminen ei kuitenkaan ole ilmaista, jonkun ne kulut pitää maksaa sen lisäksi, että jonkun pitää se toiminta järjestää. Ei ole mitään ulkopuolista tahoa, joka nuo pakolliset kulut maksaisi. Tämän päivän tuet urheiluseuroille eivät enää mahdollista toimintojen järjestämistä, vaan kattavat vain murto-osan pakollisista kuluista. Lisäksi yhä useampi pakollinen asia on ajan saatossa muuttunut maksulliseksi (mm. kunnan tilat / kentät).

Huolehtimalla jäsenmaksusi maksamisesta mm.

• ylläpidät LNM:n jäsenyyttäsi
  • mahdollistat urheiluseuratoiminnan jatkumisen
  • vahvistat olevasi osa urheiluyhteisöämme
  • saat oikeuden osallistua LNM:n toimintaan
  • saat oikeuden osallistua kilpailuihin
  • saat edustaa LNM:ää urheilulajissasi
  • mahdollistat alhaisemmat toimintoihin osallistumismaksut

Pelkkä jäsenmaksun maksaminen ei kuitenkaan vapauta toiminnan osallistumismaksusta, kuten toiminnan osallistumismaksu ei vapauta jäsenmaksusta. Nämä kaksi maksua on pidetty erillään, koska osallistumismaksu on laji- ja toimintariippuvainen, eikä kuuden lajin urheiluseurassamme ole haluttu periä keneltäkään enempää maksuja kuin ko. laji ja toiminta vaatii. Lisäksi noudatamme tässä Suomen Olympiakomitean suositusta:

• Jäsenyys on eri asia kuin toimintaan osallistuminen ja niitä pitää käsitellä irrallaan toisistaan.

LNM:n jäsenmaksuilla  hoidetaan urheiluseuran pakolliset kulut ja lopuilla katetaan järjestettävän toiminnan kuluja. Lajijaoston perimä osallistumismaksu johonkin toimintaan ei siis yleensä kata koko toiminnan ylläpitämisestä tulevia kuluja, vaan jäsenmaksuilla katetaan niistä osa.

LNM:n jäsenmaksu ja osallistumismaksut ovat poikkeuksellisen edullisia

LNM on onnistunut pitämään jäsenmaksut ja osallistumismaksut hyvin alhaisina hyvällä suunnittelulla ja aktiivisena talkoilevan jäsenistön avulla. Esim. Valtioneuvoston linjaus edullisesta harrastuksesta lapselle tai nuorelle on 50 eur/kk, joka LNM:ssä pääsääntöisesti alitetaan, monessa toiminnassa reilustikin.

Osassa LNM:n lajeista 50 eurolla voi harrastaa lähes koko vuoden (LNM jäsenmaksu+toiminnan maksu yhteensä).